loading...

Thursday, 28 April 2016

Filled Under:

SubahanAllah! Penggali Kubur Cerita Pengalaman Mengejutkan Ketika Menguruskan PengeBumian Ayah Pin Kerajaan Langit..Cuba Tengok Apa Yang Berlaku


"Saya pegang nisan dikubur ayah pin yang baru saja kami kebumikan sebentar tadi. Fikiran saya berputar ligat. "Aii.. menung nampak? Kenapa?" tanya Bakar, kawan baik saya yang turut sama menjadi penggali kubur.

"Tak ada apa-apa. Saja tengok kain ni, dah kotor sikit kena tanah," saya berdalih, cuba menyembunyikan perkara yang berasak-asak datang ke kepala. 

Mari pergi kat pondok... mandur nak jumpa. Dia nak cakap fasal kerja, gaji, overtime dll. Pak Dolah, kawan-kawan lain dah pergi dah," tambah Bakar sambil memikul cangkul dan botol airnya. 


"Pergilah dulu, nanti aku datang," balas saya lantas duduk termenung. 


Ariffin  Muhamad atau  Ayah Pin, 74, yang pernah menggemparkan negara apabila menggelarkan dirinya pemimpin ajaran langit meninggal dunia di rumah salah seorang isterinya di Kampung Batu 13, Hulu Besut di sini jam 8.30 malam semalam.


Isteri keduanya, Jaharah Awang,56, berkata, suaminya meninggal dunia akibat sakit tua di rumah isteri keempatnya di bekas perkampungan itu.


Menurutnya, suaminya uzur sejak tiga tahun lalu selepas diserang angin ahmar dan keadaan bertambah buruk sejak tiga hari lalu.


"Arwah pulang ke sini tiga hari lalu dan dalam keadaan kritikal sebelum menghembuskan nafas terakhir di samping tiga isterinya," katanya ketika ditemui di bekas perkampungan 'kerajaan  langit' selepas selesai upacara pengebumian  jenazah Ariffin jam 10 pagi ini.


Menurut Jaharah, jenazah  suaminya dikebumikan bermula jam 9 pagi ini berdekatan rumahnya yang turut menempatkan beberapa kubur lain termasuk kubur isteri pertamanya.


Katanya, upacara pengebumian dilakukan mengikuti amalan agama Islam.


"Kami beragama Islam sudah tentunya kami buat ikut Islam," katanya yang berharap selepas ini tidak ada pihak lagi mengaitkan keluarga mereka dan arwah suaminya dengan ajaran sesat dan sebagainya.


Ariffin meninggalkan tiga isteri dan 21 anak hasil perkongsian hidup dengan empat isteri.


Sinar Harian mendapati beberapa kakitangan Pejabat Agama Daerah dan polis turut kelihatan ketika upacara pengebumian.


Saudara mara dan sahabat handal arwah juga turut memenuhi kawasan perkuburan tersebut.


Tengok Video Sini:
Nak Macam-macam Resepi Makan Best? Klik Sini
Nak Jana Income Melalui Online? Klik Sini
Cari Sumber Bacaan & Info Menarik? Klik Sini 





0 comments:

Post a Comment